Forebyg stress

Man kan nemt føle sig stresset. Føler du også nogle gange at korthuset er ved at falde sammen? Måske kan disse forebyggende råd hjælpe dig, inden det sker.

Vi kan alle sammen have tider med ekstra pres på jobbet eller i privaten. I disse perioder er det vigtigt at have fokus på at tilrettelægge hverdagen, så situationen ikke udvikler sig til stress hos dig.

Nedenfor er 6 råd, du kan have i tankerne. Hvis du ønsker at booke en coaching, så læs mere her https://www.lev-godt.dk/coaching/

Vær ærlig og erkend at der er ingen der kan klare “hele verden” alene

Ingen går særlig nemt gennem livet alene. Det er vigtigt at du i pressede perioder, fortæller dine omgivelser at det brænder på. Sige ærligt du er lidt mere presset end hvad godt er. På den måde kan du få afløb for eventuelle frustrationer og når du først har erkendt at det er OK, vil du bedre kunne kigge konstruktivt på dine muligheder. Husk det er ikke pinligt at erkende at man har behov for andre. Tvært i mod! Stress burde ikke være et tabu og du kan få hjælp til at få det bedre.

Lav en prioriteringsliste

Hvad er egentligt det aller vigtigste der skal laves i dag? Rigtig mange af os glemmer at det kan hjælpe at skrive tingene ned. Derved kan du nemmere få et overblik og forebygge stress. Lav en liste med alle dine opgaver og sorter efter “vigtigt” & “haster”. Alle andre opgaver må vente til der kommer hul i kalenderen. Hvis du (som mange af os under Corona) er presset fordi du både skal arbejde hjemme og måske agere skolelærer, kan du blive nødt til at vælge fra og til. Hvis du har en leder der ønsker du skal tage en ny opgave ind, så bed lederen prioritere opgaverne for dig. Eller fratage dig nogle gamle opgaver, hvis den nye opgave er vigtigst.

Uddeleger & tag imod hjælp

Kig dig selv i spejlet og se om du husker at uddelegere de opgaver du reelt ikke behøver at stå for. Vi er mange der har en tendens til at “ville gøre det hele selv” og det er selvfølgelig fint, når der er tid til det.. Men du behøver ikke stå alene med alle opagver og hvis du tør bede om hjælp er der ofte hjælp at hente. Kig dine opgaver igennem og se om der findes resourcer til rådighed, som måske har mulighed for at aflaste dig i en kort periode. Du kan jo så hjælpe vedkommende en anden gang.

Sig NEJ

Husk at det er helt OK at sige nej. Faktisk kan et enkelt nej, gøre dig i stand til at sige JA til en masse andre ting og opgaver. Det kan både være på arbejde eller privat at du begynder at overveje hvad du siger JA til og hvornår du godt kan sige NEJ. Når du føler dig presset igennem længere tid er det vigtigt at holde fokus på at du er “herre i eget hus” og har ret til at fravælge opgaver eller private arrangementer.

Vil du læse mere om stress kan du besøge: https://www.psykiatrifonden.dk/det-mentale-motionscenter/stress/hvad-er-stress.aspx